zondag 13 juli 2014

Rondje racefiets: De Onlanden

Wie windvoordeel wil moet er eerst tegenin. Het is westenwind en ik besluit daarom naar De Onlanden te fietsen. Nu zweten, maar straks met de wind in de rug weer rustig naar huis.

De Onlanden is een prachtig doch weerbarstig natuur- en waterberginggebied dat zijn naam eer aan doet, op steenworp afstand van de stad. Het is echter maar net vanaf welke plek je die uitspraak doet. Voor mij is dat Ulgersmaborg, vlakbij ringweg Oost. Om er te komen moet ik door de stad, met overal drukte. Damsterdiep, Helperzoom, Goeman Borgesiuslaan, Van Ketwich Verschuurlaan, Hoornseplas. Op dat laatste punt staat er al een afstand 10.6 km. op de teller, het feest moet dan nog beginnen.

Op één of andere manier heb ik een zwak voor De Onlanden. Tijdens de wateroverlast van januari 2012 was ik er voor mijn werk (Roder Journaal) om zelf aan den lijve te ondervinden hoe een loeiende storm voelt, daar een artikel over schrijven. Voorovergebogen om niet om te waaien, schreeuwen om me verstaanbaar te maken, tot de enkels in het water. Foto’s maken.

Vandaag is De Onlanden een andere wereld. Met volle kleuren, bloesemgeur, vogels is de natuur op haar best. Er zijn hooguit wat wandelaars en rustige racefietsers, en wat me verder opvalt is de uitstekende wifi ontvangst.
(Deze keer vier foto's)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten