zaterdag 9 mei 2015

Rondje racefiets: Tegen de wind, mee

Mezelf groter voordoen dan ik ben, doe ik niet. Meer. Bij het opstappen een route in mijn hoofd gezet, welke ik dan perse volg heb ik afgeleerd. Nee: heen met wind mee en terug wind tegen. Dat moet de les zijn van een beginnende fietser. Daarom richting westen, tegen de wind in, de wijk uit, langs het Van Starkenborghkanaal, over de Paddepoelsterweg.

Wind tegen, zon mee.

De spoorweg over de Winsumerweg blinkt op in de verte, maar alles eromheen valt niet op. Druk bezig met m’n lijf, geconcentreerd, voorover gebogen, tegen de wind in naar de Paddepoelsterbrug. Niet eens zo ver gefietst. Ver genoeg vinden mijn benen.

Terug: wind mee, zon tegen.

Moet mijn ogen wat dichtknijpen, diezelfde spoorwegbrug is in diffuus tegenlicht mooier dan ik ‘em even daarvoor zag. Nu zie ik ook een kudde schapen grazen op de spoordijk. Zacht beige plukjes op het groen. De dijk is stijl. Ze moeten wat scheef voorover hangen om bij het gras te kunnen.

Ben een beetje onzeker wanneer het asfalt met 35 km/u onder de benen door suist. De wind in de rug. Een steentje, een scherpe bocht, scheur in het asfalt. Voor mijn gevoel gaat het hard. Te hard. Maar de weg is lang en effen, niets aan de hand. En zo durf ik toch te versnellen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten